>    >  Omgaan met pijn
Informatie op deze pagina:

Voorbereiden
Wanneer bellen
Baringshoudingen
Stuitligging
Zwanger na 41 weken
–   De natuurlijke pijnstillers
–   Medicijnen tegen de pijn
Badbevalling

Omgaan met pijn

Bevallen doet pijn, daar kan niemand omheen. En nu de bevalling nadert ga je je misschien afvragen, hoe erg zal de pijn zijn? Wat als ik er niet tegen kan? Wat kun je krijgen tegen de pijn?

Elke bevalling is anders en elk persoon is anders. De een kan beter omgaan met pijn dan de ander. Hoeveel pijn jij ervaart kan niemand voorspellen. Bedenk dat er allerlei manier zijn om pijn te verzachten, thuis of in het ziekenhuis, zonder of met medicijnen.

Een korte samenvatting van de mogelijkheden:

De natuurlijke pijnstillers;
  • Voortdurende ondersteuning: iemand kan steeds bij je zijn of in de buurt blijven, je moed inspreken en aanmoedigen, je (hand) vasthouden of doen wat jij vraagt. Het kan gaan om een verloskundige, kraamverzorgende of verpleegkundige maar natuurlijk ook om je man, een familielid, vriend(in) of een doula.
  • Van houding wisselen tijdens de weeën en het persen heeft veel voordelen. Probeer uit in welke houding jij je het beste kunt ontspannen en wat voor jou het beste voelt. Je kunt bijvoorbeeld ook staand een wee opvangen. Of zittend, terwijl je voorover leunt op een tafel. Bij rugweeën kan het prettig zijn om op je handen en knieën te zitten. Ga niet te snel in bed liggen. Wil je toch gaan liggen? Probeer dan eens of het goed voelt om op je zij te liggen. Rondlopen kan ook prettig zijn. Tijdens het persen kan je op een baarkruk zitten. Zie voor meer info de folder baringshoudingen.
  • In bad gaan is ook een goed idee. In het warme water voel je je lichter en meer ontspannen. Maak het water niet warmer dan 37-38 graden Celsius.
  • TENS (Transcutane Elektrische Neuro Stimulatie) is een apparaatje waarmee je jezelf kleine stroomstootjes geeft. Dit leidt de aandacht af van de pijn van de weeën. Je bedient het apparaatje zelf – wat je een gevoel van controle kan geven. Via elektrodes (draadjes die op je rug worden geplakt) gaan de stroomstootjes je lichaam in. Dat geeft een prikkelend of tintelend gevoel, vergelijkbaar met koude handen die gaan tintelen als ze weer warm worden. Bij ons kun je een TENS lenen (mits beschikbaar).
  • Acupunctuur en acupressuur. Bij acupunctuur worden op bepaalde punten van je lichaam kleine naalden geplaatst. Deze punten staan in verbinding met de plaatsen waar je pijn hebt. Acupunctuur kan de balans in het lichaam herstellen en de pijn verminderen. Acupressuur lijkt op acupunctuur. Alleen worden er geen naalden gebruikt maar handen of vingers. De zorgverlener duwt zijn handen en vingers op speciale punten die in verbinding staan met de plaats waar je pijn hebt.
  • Injecties met steriel water. Als je pijn hebt in je onderrug, kunnen injecties met steriel water helpen. Je verloskundige geeft je dan vier prikken met een klein beetje steriel water in je rug, net boven je bilspleet. Daardoor heb je minder pijn in je onderrug. Waterinjecties werken één tot twee uur, hebben geen bijwerkingen en kunnen zo vaak worden herhaald als je wilt. Zodra de injecties gezet zijn, wordt de pijn duidelijk verlicht.
Medicijnen tegen de pijn:

Hiervoor moet je naar het ziekenhuis. De reden is dat je hartslag, bloeddruk en ademhaling moeten worden gecontroleerd bij toediening van medicijnen. Ook de conditie van je baby moet worden bewaakt (registratie van de hartslag via een cardiotocogram of CTG). De apparatuur daarvoor is alleen in het ziekenhuis beschikbaar. Een uitzondering is lachgas. Daarbij wordt de conditie van moeder en baby niet extra in de gaten gehouden. Daarom kun je lachgas ook in een geboortecentrum krijgen met je eigen verloskundige.

Welke medicijnen tegen pijn er:
  • Lachgas (Relivopan®) is een mengsel van (di)stikstof(oxide)(N2O) en zuurstof (O2). Je geeft jezelf tijdens een wee lachgas via een mondneusmasker. Je doet een kapje over je neus en mond en ademt het gas in. Na de wee haal je het kapje weer weg en dan stopt de toediening vanzelf. Daarnaast hebt je continu een kinmasker om, om de uitgeademde gassen op te vangen. De verloskundige houdt in de gaten of je het lachgas goed gebruikt.
  • Injectie met pethidine of nubaïne (een morfine-achtige stof) wordt toegediend via een injectie in je bil of bovenbeen. Je voelt de werking binnen een half uur en het werkt 2 tot 4 uur.
  • Pompje met remifentanil; is ook een morfineachtige stof die wordt toegediend via een slangetje in de arm (infuus), dat vastzit aan een pompje. Je kunt zelf met een drukknop de hoeveelheid remifentanil bepalen die je via het infuus krijgt. Het pompje is zo afgesteld dat je jezelf nooit te veel kunt geven.
  • Ruggenprik (‘epiduraal’); is een injectie in je onderrug met een combinatie van verdovende medicijnen. De anesthesist brengt onder plaatselijke verdoving onderaan in je rug een naald aan. Daarbij moet je je rug bol maken en zo stil mogelijk blijven liggen of zitten. Via de naald wordt een dun, soepel slangetje in je rug gebracht. De naald gaat er weer uit en het slangetje blijft zitten. Door dit slangetje krijg je tijdens de hele bevalling pijnstillende medicijnen toegediend. Na 15 minuten voel je de verdoving.

Lachgas is ALLEEN mogelijk bij begeleiding door de verloskundige. Bij de overige vormen van medicijnen tijdens de bevalling moeten we je overdragen aan de gynaecoloog.

Klik hier om meer te lezen over pijn tijdens de bevalling in de folder “hoe ga je om met pijn?”.

Recensies over onze praktijk

Natuurlijk kiezen we voor Marcella en Nathalie. Bij allebei onze meiden zijn we super begeleid.

Myrea

Na 3 bevallingen werd mijn droom op 5-4-22 werkelijkheid en dankzij de geweldige hulp van Nathalie geboren.

Kelly

Door het zeer goede optreden van Marcella heeft Bryan het overleefd!...

4 keer thuis (kunnen) bevallen onder de deskundige begeleiding van Marcelle; zo tevreden!

Esther Peters

Goede begeleiding, duidelijk uitleg op vragen. Kleine praktijk daarom voel je je meteen welkom. Zeer tevreden!

Esther Haartmans lienaerts

Omdat de praktijk kleinschalig is, voelde wij ons erg prettig en voelde het vertrouwd.

Britt

Hele fijne begeleiding gehad tijdens onze (1e) zwangerschap. Altijd een luisterend oor.

Jennifer

Top verloskundige praktijk. Vanaf het begin word je al goed ontvangen. Vertrouwd en geliefd gevoel.

Henifa

Heel erg goed behandeld , allebei heel erg lief en weten waar ze het over hebben.

Daniela